Saturday, October 12, 2013

Trip to Terengganu; Physics Outreach in SESMA

Hambar tak hambar hidup aku dah pukul 2.19 AM baru nak update blog. Tadi aku nak try apply untuk kejadah apa ntah tapi last last aku tak ingat IC ibu. Ibu dah tidur pulak. Aku nak geledah purse ibu, pintu pulak kunci. Aku geledah laci, IC ayah pulak yang aku jumpa ((padahal IC ayah lah yang melekat dekat kepala otak aku)) Apa-apa pun, aku tengah cuti heheheeee .

Last two weeks, aku pergi Terengganu hehehehee pergi sebab ada Physics Outreach dekat SESMA tapi gaya dah macam more to holiday than learning programme lol. Takpa satu weekend je okay kita enjoy hehehe. Mula-mula aku tak percaya jugak cikgu ni cakap nak bawak, ye lah cikgu laki mana boleh percaya. Ye yeee je nak bawak tapi takyah bayar amboi kemain cita-citaaa...

Tapi cita-cita cikgu betul rupanya lol. Nassiiib baik laaaah Fatinah ada sekali kalau tak men-janda lah aku dalam bas lol. Petang sebelum nak pergi lah aku baru kabut nak cari bag, seluar slack, baju batch ((tak jumpa dan cuak dan nasib baik jumpa balik lol )) Masa on the way pergi Terengganu memang aku rasa lama gila. Bertolak pukul 10 pagi smpai pukul 6 petang. Memang kalau kahwin dengan anak Terengganu tak sanggup aku balik raya lol nasib baik pakcik bas pasang DVD fast and furious ((hidup pakcik bas!))

With Nani

Bila dah sampai SESMA tu memang aku kebulur gila. Environment baru katakan tapi best bila lebih separuh daripada Estrella yang pergi di-sumbatkan dalam bilik yang sama. Baru best ramai-ramai. Baru satu malam, ada orang kena psycho dengan dak Form4 SESMA. Malam tu cikgu bawak makan seafood sedap gilaaaa and balik dorm memang semua pengsan. Kecuali aku and kak nab. Yang aku tak faham, tak puas ke dieorang tidur dalam bas -_-

Already in SESMA

Dinner time

Esoknya awal pagi dah kena pergi lab SESMA untuk programme. Sebenarnya SESMA ni buat almost semua experiment ada dalam buku so dapat lah tengok semua experiment dengan mata kepala sendiri.All the experiments conducted by students of SESMA. Tak semua experiment kita buat kat sekolah. Memang takleh deny lah, loghat terengganu tu pekat gila lah bila dieorang explain. Ada station yang tanya 'Boleh tak saya cakap Terengganu?' Semua tak jawab awkward pulak so aku cakap lah boleh boleh dengan yakin. Sekali dia cakap Terengganu, aku yang nganga.

Fatinah punya kerja nak basuh sudu pun amik gambar dah kenapa

Nani datang jumpa aku 'Weh jumpa tak kawan kau?' Aku macam siapa kawan aku, budak seseri mana-mana pun aku jumpa dalam lab tu. Sekali dia cakap budak btho hahah aku pun gelak kan lah nani dengan confident 'Aku mana ada kawan sekolah terengganu.' Sekali... Firdaus Ali rupanya hahahahah. Kot. Entah aku tak masuk lab dia sebab taknak jumpa hahahah.

This is the one and only picture during programme hahahahah gambar syok sendiri lagi banyak lol

Using stroboscope to freeze the wave motion.

Habis Physics Outreach cikgu suruh pack barang. Dan holiday aku bermula dari situ hahhaha sumpah time tu je kita belajar wakakaka. Ni lah untung bila trip cikgu laki je handle. Yelah physic department ni ada cikgu laki je. Angkut pulak dua driver bas yang sempoi lol. Driver bas seseri handsome okay pakai spec mata hitam kau jangan sentap lol. Cikgu bawak pergi pasar payaaaaaang yay. Aku seriously taktahu nak beli apa tapi first time aku makan aiskrim goreng. And aku beli tudung. Makanan sangat heaven, damn.

View cantik aku cakap. Sumpah bahagia dekat Terengganu

Abuya and Cikgu Amin ((sifu dan mahaguru))

Cikgu bawak jalan jalan dulu pergi Taman Tamadun Islam tapi instead of masuk taman tu kiteorang relaks relaks pergi makan ABC bersuka ria makan keropok lekor hihiii kepala otak aku dah tak boleh nak digest segala taman-taman tamadun dah. Tepu dengan experiment fizik. Takleh jawab paper three memang nangis abuya lol.

Sampai ada yang sewa basikal lol Cikgu Amin cakap 'Ni physic outing ke bukan physic outreach?'

Lepastu cikgu bawak pergi chalet this is the best part okay ahahaha aku paling bahagia dekat resort ni. Aku sayang betul PIBG sekolah nasib baik before aku keluar belanja awak pergi trip duduk chalet lol. Sumpah best heaven dah lah tidur sejuk sampai kaki cramp hahahahaha sakai.

Bahagia.

Malam nya pulak aku memang tutup buku habis. Tak rugi aku bawak satu buku je itupun dah kena warning dengan Ms Foo kena bawak sekali Perfect Score Chemistry. Cikgu bawak makan restaurant seafood lagi hahahaha makan sakan aku dua malam. Cerita nya sekarang, kebetulan malam tu Johor (JDT) lawan Kelantan. Cikgu Amin orang johor (ya aku sekali) ada pulak cunu dari kelantan memang bertapa lah tunggu cikgu puas tengok bola. Ajak balik pun tak gerak okay. Bila JDT dah kalahh teruk baru lah balik T.T Malam tu sumpah ngantuk.

Wearing Brassi 4's jersey and watch JDT vs Kelantan

Syok sangat tidur, bilik aku bangun lambat hahaha itupun bilik yang jenis boleh bukak pintu jumpa orang sebelah lol masalahnya sebelah pun bangun lambat. Rasa macam taknak bangun. Cant accept the fact bangun pagi kena terus balik KL damn.

Breakfast !

Satu benda je aku menyerah kalah dekat Terengganu: banyak gila kucing lol 90% aku makan sambil bersila

*Muntah pelangi *

Before balik, Adioda watlek dulu sementara tunggu abuya check out lol. Actually memang 16 out of 35 students yang pergi Terengganu ni budak 5A. So dah macam angkut satu kelas lol. InsyaAllahh sama-sama kita doa and usaha semua straight A's sayangs.

Masa on the way balik, aku tertidur tapi Bukak mata, still dekat Terengganu. Semua ajak cikgu pergi pantai. Sebab bila tanya cikgu 'Esok pergi mana, cikgu?' cikgu takleh blah kata 'Rahsia besar tu, tengok lah esok '. Last last cikgu bawak singgah pergi Cherating. Cantik, sumpah wa cakap. Sukaaaaaaaaaaaaa. Siap lunch dekat sana lol.

Cherating w/ Fatinah Omar iloveyou babe

And yes lepas Cherating tu memang tak tidur. Fatinah ni pulak jenis yang tak tidur sangat dalam bas, aku ni pulak memang hanyut satu jam kemudian. Tapi Fatinah tak bagi tidur, dia kata kita kena hayati saat-saat terakhir lol. Tapi memang sumpah aku tak tidur. Nyanyi dengan Fatinah, buat videos. Lepastu Abuya nyanyi lagu lama-lama guna microphone, macam mana aku nak tidur lol. Paling takleh blah lagu sama je abuya nyanyi pergi balik. Masa on the way ada pulak lagu Yuna-Terukir di bintang ((just know that Estrella's motto is terukir di bintang, stronger than ever))

Terasa kejap gila pulak perjalanan balik tak macam masa pergi. Dah lah banyak gila barang dalam bas keropok lah bantal penyu lah. Sampai terbangun sebab barang jatuh dari atas hempap kepala aku. Punya lah satu bas mengharap jam. Lancar gila perjalanan -_- Sampai bersorak bila nampak jalan jammed, tapi kejap je actually bukan jammed tapi banyak kereta lol. Setiap kali nampak RnR ajak cikgu stop lol semua taktik palsu. Trip to Terengganu, definitely a trip to remember. Cukup lah mengenang #23Hari #SPM

" A plus tak datang bergolek, straight A's tak datang melayang "

Just want to share to candies SPM'13 especially seserian, trial tak menjanjikan apa-apa. Dia macam angan-angan kau dah takat mana. The problem is either that wish jadi angan-angan Mat Jenin or reality depends on our effort. Self reminder too.

Tapi sumpah suka naik bas Seseri. Entah.