Tuesday, February 12, 2013

What I'm going to be in the future?

Apa cita-cita awak? Awak nak jadi apa bila dah besar? Awak nak jadi doctor ke engineer ke? Semua soalan ni memang dari turun temurun sejak dahulu kala lagi aku akan jawab 'Taktahu lagi'. Yes dulu mesti rasa macam buat apa nak fikir lagi, umur baru berapa okay. But right now I'm 17 years old and still tak tahu nak jadi apa. In fact tak tahu apa interest aku. Oh tidak is this normal or abnormal please tell me right now *screaam*

Dulu masa kecik-kecik berangan nak jadi cikgu. Sebab suka bila dapat ajar orang daripada dia tak faham jadi faham. Tapi sejak dah masuk sekolah menengah, be specific Seseri yang selalu ada study group, mentor-mentee activities aku dah detect yang bakat aku mengajar orang tu.. takda *cries* Kadang-kadang mind blank taktahu nak explain macam mana haaa macam tu lah aku. So I give up jadi cikgu.


*Iklan* Koyak surat khabar, gunting gambar Super Junior. Classmate bising 'Mana mukasurat yang hilang ?!?' Buat tak tahu. Aku pun bayar hak aloh

Nak jadi pianist laaaah kononnya dulu. Pun give up jugak sebab jari aku pendek. And aku dah stop pergi piano class sad life kan. Nak jadi engineer? Hakhak aku tak pernah terfikir pun nak jadi engineer sebab dah mindset dekat kepala otak aku engineer banyak lelaki. Ibu nak aku jadi doctor. Sorry tapi sampai sekarang aku still tak detect interest nak jadi doktor. And nak tengok darah. And nak on-call everyday. And nak belajar sampai 6 tahun. And Biology is not my favourite subject. Aku takda favourite subject, to be honest -_-

And one day, monitor setiap class kena panggil sebab nak isi Univerisiti and bidang yang kita minat in the future. Bila classmate aku taktahu nak letak apa, aku punya lah bising 'Alaaah letak je lah apa-apa universiti yang kau tahu! Bukan nya betul-betul dapat puun.' Actually aku suruh isi cepat sebab kena hantar borang tu as soon as possible hakhak. Tapi bila turn aku yang nak kena isi.. ya ampun bukk susah nyaaa!

Univerisiti ? Banyak betul classmate aku pilih ada yang nak UTP lah, Royal College Surgeon Ireland, Univerisity Monash of Australia lah. In fact siap ada yang nak Havard, Oxford hahahah tak sampai situ lah harapan aku. Still confuse nak tulis dalam Malaysia ke oversea. Masa kecik teringin nak belajar dekat Ireland. Teringin nak oversea tapi keinginan tu takkan kekal lama mengenangkan nasib aku yang homesick tahap tak ingat dunia padahal baru asrama dekat KL -_- Inikan oversea yang tak balik raya tu omg never ever ever.


*Iklan* Pembakar semangat. Whenever feel homesick, whenever feel stressed out.

So I chose Universiti Malaya ahahhahaha why? Sebab ni just isi Universiti ideal yang kita nak so aku fikir tak penting mana pun. Tapi sejak Eeka masuk UM ni, aku memang berangan nak masuk UM jugak. Sebab eeka balik rumah every weekend you know. And bila-bila masa je dia boleh pergi MidValley *screaaam* And aku pernah stay overnight senyap-senyap dekat UM masa cuti dua hari and for me UM is better than Seseri hahahahaha okay stop it. Tapi ada jugak search university Ireland, tapi tak layak rasa nyaa *menyorok*

Aku watlek watpeace bila part Universiti. Tapi bila part bidang tu haaaaa, aku still confuse sampai tak tahu nak pilih mana satu :/ Orang selalu cakap pergi jumpa caunselor lah itu ini, hmm memang aku ada banyak masa nak gi jumpa caunselor. Still confuse sama ada dentistry, medical or pharmacy. Angah dentist so aku terfikir nak bagi variety of jobs dalam family. Tapi aku tak minat medical. Family and kawan pulak banyak comment pasal pharmacy. Blaaaaaaaaaaaaaah blaaaah.

Tak penting lagi pun semua ni, sebab tak semestinya dapat kaan -_- Tapi still nak tetapkan jugak satu hala tuju. Just tiba-tiba rasa macam perlu zzz. So Aisyah sangat fed up dengan aku, dia koyak tiga kertas suruh aku cabut. Dia kata 'Ni nasib kau, kau kena percaya dengan apa yang kau dapat ni okay?' And aku dengan losernya pun ikut cakap dia. And guess whaaaat I got?


Nice oneee -_- 

Kasar nya lah lawak, nak menganjing aku ke apa. Aku ni dah lah sifat keperempuanan terlebih sikit, nak jadi suri rumah tapi KH dua tahun lepas amik Perdagangan instead of Ekonomi Rumah Tangga hakhak epic fail do. So cabut lagi sekali and aku dapat Medical. And aku tulis. And aku menyesal. 

Balik rumah tanya pandangan angah pasal Medical. And of course as a dentist dia 100% promote dentistry and bash habis-habisan medical. Non-stop on calls, takda life, one year extra of study, gaji lebih sikit je compare to dentist and blaaah blaah blaaah. And aku inbox FB Puan Mahadiah and asked her boleh tak nak tukar Medical and Puan Mahadiah cakap boleh. At last, I chose dentistry and itu bukan yang aku minat sebenarnya. Whatever, aku malas nak fikir ahaks. Enjoy your life everybody, live while we're young. 

Teringat dulu teringin nak jadi dermatologist, sebab aku sendiri ada veeeeeryyyyyyy sensitive skin. And nawaitu nak tolong orang senasib. Tapi keinginan hancur lebur just sebab pergi jumpa dermatologist and pada pendapat aku he's a lil bit rude. Lost respect for dermatologist, and give up that dream. (Agaaain ?!?)


Aiming for the best, Allah will decide Himself.

No comments:

Post a Comment