Monday, June 23, 2014

iHoliday Pulau Redang

Sebab Eeka habis exam on 19th and aku masuk on this 24th so mula-mula main plan je berangan nak bercuti sekali ayah layan betul betul hehehe taknak dekat pulak tu mengada nak pergi Pulau Redang kiki cerita dia sekarang aku baru tahu Pulau Redang dekat Terengganu /giggles/ haih nasib baik lah spm takda geography kalau tak haru biru ler aku

Pergi awal sehari tapi tidur dulu dekat Kuala Terengganu. Pepagi buta dah bangun nak bertolak ke ganu tapi mcm biasa lah terengganu ni aku tidur dalam kereta pastu terbangun 10 kali pun tak sampai-sampai lagi! Playlist dalam phone aku dah repeat entah berapa kali lol. The feels of throwback masa pergi SESMA physic outreach last year. Dah 8 bulan berlalu omagadz time flies so fast! Pastu ayah penat kot drive lama sangat so stop by Pantai Kemasik kejap

Aku dah lah pakai tudung bawal pastu rasa mcm nak tercabut je tudung ni kena tiup angin

The first thing aku suka; tempat yang ada snow. Then second will be pantai /smirk/ Tapi sebab Malaysia takda snow, pantai pun ok lol nak tunggu snow dekat Malaysia memang tabur ABC je lah atas badan. Opposite gila snow yang sejuk and pantai yang panas, tak betul fius otak aku ni. And then pergi pulak masjid kristal and lalu taman tamadun yang pergi dulu masa physic outreach sobs aku nampak taman permainan aku camwhore dengan fatinah! Buai kiteorang naik dah sebelah panjang sebelah pendek wakaka

"Dah lah bergambar meh kita ke hotel"

Pastu malam tu dinner dengan kawan-kawan lama ayah dekat Losong (?) betul ke aku ni main tulis je lol makan dekat tempat last year aku makan ABC dengan fatinah sobs aku perati je kawan ayah dua orang ni handsome kemain even dah tua hahah kawan ayah cerita "Dulu ayah korang ni sedih hidup dia kalau order makan mesti nasi putih dengan telur dadar" and i was like 'Err rasanya... sampai sekarang pun mcm tu' aku pun tak faham kita hidup dah 2014 kenapa nak makan telur dadar dekat restaurant -___-"

Pastu esok pagi bangun awal (LAGI) sebab ferry nak pergi Pulau Redang tu pagi jugak. Breakfast dekat pasar payang, pelik aku dengan roti canai terengganu ni lol duration dalam 1jam 45 minit, niat nak duduk tepi tingkap sebab nak tengok laut... sekali panas nak mati bahang berdenting mcm nak cair tingkap boat ni. Boat baru start engine dah keluarkan earphone kahkah at least aku tak mabuk laut, kalau Eeka ni dalam kereta pun boleh mabuk (sungguh tak faham dah tu naik basikal je lah)

October 2013

June 2014

(throwback jap tak rindu pun /cries/)

Lepastu dah sampai Redang, dekat pulau ni macam banyak hotel hotel dia. Pastu pergi masuk Laguna Hotel naik lori ke tractor apa tah sekali lalu pantai redang........... CANTIK GILA BAPAK LAH taktahu nak explain macam mana lagi dah dia punya cantik ya Allah kalau bagi aku pantai kemasik semalam tu pun dah cantik ni dah macam lukisan pendidikan seni visual cikgu halijah (sebab kalau lukisan aku jadi mcm perigi nanti) aku taktahu lah berapa ton warna laut tu. Cantik gila feblessss

Cantik kannnnn /amazed/

Semua lunch, breakfast, dinner menghadap laut sebab restaurant dia dekat depan, memang tak makan pun kenyang (hiperbola aku pergh) Lepas dah lunch baru check in bilik... dan tidur! Aku taktahu lah kenapa ngantuk sangat, nak kata aku yang drive tp naik boat. Nak kata bangun awal sangat, tidur je dekat dalam boat! Tapi kena charge balik badan sebab petang ni guwe hendak berendam dalam pantai heheheh sebab kawan ayah cakap masa dinner haritu "Pulau ni kalau kau duduk atas darat je kau enjoy 30% je sebab nikmat dia another 70% dekat bawah laut" DENGAR TU!

4 single beds ok lah takda lah nak berhimpit tidur lapang lah aku 2 malam kiki

Sea view room

Ni semua muka baru lepas bangun tidur lol nak ajak bergambar ya Allah punya lah susah!

Dekat pasir dia belambak gila lah coral coral ni hah size kecik ada size gedabak ada sampai sakit kaki aku terpijak, tak pakai selipar memang nangis ah tapi pantai dia mcm.... tepung ayah kata. Halus gila lah rasa mcm berdosa je pijak tepung lol

"YOUR LITTLE GIRL IS GOING TO COLLEGE FOR ANOTHER 2 YEARS ARE YOU READY?"

/fikir jap/

Lepas dah penat amik gambar terus mandi dekat pantai. Panas memang lah panas mana ada pantai yang sejuk redup tapi kalau pergi pantai pastu nak hujan memang rugi ler baik duduk rumah, aku risau jugak kang kalau aku sunburn mcm mana huwa kang nak daftar 24 ni kang hitam legam muka aku mcm kena panah petir pulak so memang dah beli sunblock sunplay apa tah aku main sapu je. Sewa alat snorkeling sekali yang takleh blah tu

Padahal nak guna tak reti hahahahah puas kiteorang assemble mask and tube mcm mana nak pakai, kenapa aku tengok org pakai mcm ok je tapi aku pakai masuk air laut! Masin nak mateyyyy! Aku terkezutt masa first time masuk laut guna goggle ke mask kejadah tu sebab ikan betul betul depan mata aku /wide eye/ Aku punya jakun jangan cakap lah, berenang pun ala ala itik pulang petang hahah air laut bukan masuk ikut mulut je, hidung telinga mata semua benda ah masuk!

Nak berenang tak mampu, life jacket lah nampak nya lol

AND THEEEEEN, Ayah signed up my name for sea turtle hatchling release!!!!!!! RM20 for each penyu and another RM20 for tshirt penyu. Aku sebenarnya excited and takut at the same time..... aku ni kalau bab bab pegang binatang ni mcm pantang sikit. And anak penyu tu baru lahir less than 24 hours aww aku cuak jugak aku tgk yang join release anak penyu ni semua budak kecik tak cukup umur.... aku je ke yang dah tua bangka lol.

Banyak gilaa anak penyu weh aku sangatlah amazed dan geli as well sbb first time tengok. Masa dia suruh pilih satu penyu tu, aku taktau lah nak pegang macam mana. Kalau pegang ekor je macam jijik sangat lah pulak kang tercabut ekor tu, malu lah aku. Kalau pegang kepala kang tercekik mati terus. So aku pegang lah shell dia pastu.... tangan and kaki dia macam gelabah gerak gerak kena jari aku soooo geli weh ya ampun aku ni fikir penyu ni baru umur 1 hari je kalau tak dah lama aku campak sbb geli tapi comel sebab aku punya penyu kan so... /flips hair/

I even gave name for the penyu hahahahahha; DIN DOS . Ni kalau aku explain celah mana aku dapat nama ni memang ler org mesti ingat aku ada masalah delusion gila nak mati, mesti mcm nak campak aku jatuh bangunan! Din as in family name tajuddin ahaks, DO as in d.o exo, S for syaheera and suho 's initial hahahahahahahaha cukuplah semua kata aku gila. Aku nak explain nama dindos dekat ibu pun eeka tak bagi. "Dindos lah bukti cinta kami" Hahhahaha euw

This is dindos!

May Dindos be one out of 1 thousand baby turtle yang survive and live for 200 years ok come back to redang lepastu bertelur lagi I will tell my cucu cicit dan ke bawah suruh datang redang setiap tahun and release a sea turtle to accompany my dindos sobs mummy loves you (ni layak kena pancung kot)

Last selfie with dindos /cries/ bye dindos take care tolong jangan kena makan dengan ikan besar pls kata taiko! Sorok dalam shell for protection ok

The highlight of DAY 2; Snorkeling! Yehuuuu ni bukan snorkeling ayam ayam mcm semalam kiteorang buat dekat tepi pantai lol ni pergi betul betul tempat snorkeling naik boat. Dah lah sebab benda alah snorkeling ni jugak lah aku kena bangun awal (LAGI) tapi demi kawan-kawan ikan yang menunggu kehadiran akak duyung (aku lah tu lol) aku gagahkan juga!

Ni masa nak tunggu turn amik gamba underwater, nampak je weh senyum senyum dalam hati mcm nak tercabut jantung, kaki dah mengigil. Aku tak reti berenang /facepalm/  Lepastu diver tu mcm motivate lah kata "boleh boleh saya pun tak reti berenang" tak reti waklu aku tgk berenang laju mcm boat je! Lepastu dia ajar macam mana nak guna snorkeling stuff and dia kelepet kan tudung aku mcm indon /pokerface/ SABAR JE LAH AKU

Lepastu dia kata nanti dia kira 123, lepastu tarik nafas and selam dalam air. Masa first and second try aku boleh follow lagi. Dah masuk try yang ke empat dan seterusnya, aku dah macam sayur... Faham tak si laki diver tu rendam aku masuk dalam air even aku tak sempat tarik nafas pun ya Allah memang lah aku rasa nak flying kick sekor sekor tapi sebab dalam air kan nak berenang pun tk reti inikan flying kick lol

Ni lah dia muka sayurr setelah habis kena rendam

Tapi seriousssssly cantik gilaa, air clear gila, real gila semua ikan and paling penting dalam nak mati! Kalau aku tak pakai life jacket ni aku lah the next rose dalam titanic yang tenggelam masuk dalam air nak temankan hero jack lol aku snorkeling sampai tak perasan kaki sendiri luka -_-" Aku jumpa ikan rainbow colour neon dengan ikan kuning colour mcm kuning diraja dengan ikan belang belang (aku suspect ni adik tiri ikan nemo)

Aku punya syok snorkeling tu sampai aku angkat muka drpd selam tetiba aku ada di antara dua orang couple ni so mcm awkward gila krik krik so aku lari sambil buat muka sorry-kacau-daun, tu tak kira aku tersepak kaki orang, kepala uda hahaha /flip hair/

Dekat dalam boat masa on the way nak datang semua excited, bila balik semua muka macam dah tak makan 10 hari hahahah muka macam tak bermaya gila! Balik lunch terus tidur. Lepastu bangun petang mandi pantai (again) aku taktahu lah sehari berapa kali aku mandi pantai, mandi kolam, mandi dekat bilik air lagi. Ikan akan datang dekat orang yang bawak roti, and aku dengan uda takda roti so kiteorang akan selam dekat2 dengan orang yang bawak roti sebab nak tumpang sekaki hahaha

Masa on the way nak balik bilik, ibu jerit "EERA! SELUAR EERA KOYAK LAH!"  aku dah macam...... dah 2 hari aku ke hulur ke hilir dengan seluar ni masuk laut keluar laut baru nak bagi tahuuuu ?!? Patut lah mat salleh cina-cina semua usha aku lain macam hahahahaha okbai

Last dinner sobs

Pokoknya guwe masih teringat sama dindos!

Esok paginya bangun awal (LAAAAGI) sebab boat pukul 9 /cries/  taknak balik bangi huwa nak fikir duduk dalam kereta entah berapa jam tu ya Allah lemah semangat guwe. Inikan ayah yang tukang drive, saya sebagai anak prihatin sangat bersimpati. Nak pergi redang lagi lepas ni ok ayah?!?

Till we meet again, redang! Hua sumpah taknak sambung belajar lagi huwaaaa

1. i just read your exciting experience dekat pulau redang ni. teringin nak pergi and bawak mak ayah. but i just wonder, mak ayah maybe x sesuai kot nk buat snorkelling since diorg dah tua kan. so masa your parents kat sane in between u pergi snorkelling ade ke aktiviti lain yg suitable for them?

1. Ahaa right, my parents jenis yang all the time watching over us snorkeling and dieorang just stay tepi and amikkan gambar kiteorang hahaha. They had their own time jalan jalan tepi pantai and dating so Im not sure what they did.... sorry!