Sunday, July 31, 2016

Secondhand embarrassment

Aku tahu dari dulu kalau part memalukan diri ni haaaa bagi je dekat aku. Kalau ada subject memalukan diri ni mungkin aku dapat dekan setiap semester, jadi anak kesayangan lecturer dan dapat kerja even before graduate (mata penuh yakin)

Maybe kalau aku cerita balik pun orang tak rasa secondhand embarrassment nya tapi kalau witness situasi tu ada yang hulurkan aku cangkul untuk gali tanah tolong sorokkan muka aku. 

Antara benda yang aku paling aku susah nak master; bila cikgu buat quiz tak cakap awal awal, bila nak cari benda yang hilang and bila senior tanya nama dia. Semua ni disebabkan short term memory aku. Aku ingat benda yang aku nak ingat je itu pun all in pieces lels. Kalau cikgu maths baru ajar topic this week pastu tak bagi salam dia seronok buat quiz, hah maka karam lah carry mark aku. Hanya nama aku & nama kelas je yang aku mampu carry. 

*hears all the hates "jetjet je dia ni"* Tapi nature ah kalau dah study dah ready tu hah mampu lah kita jawab


Gambar takda reason, letak sebab rasa kosong lol

Sooo kalau nak suruh aku ingat muka orang tu mcm cabaran yang boleh sama level dgn spicy ramen challenge tu (Aku ni makan ayam penyet kat wong solo bangi pun menangis keluar hingus) Lagipun aku ni memang malas nak senyum so kalau rasa mcm terserempak dgn orang tu aku pandang je lah lantai sebab kang org kata muka kekwat pulak. Ye ah senior dulu kata "kalau awak malas pun lah nak bagi salam, senyum! Kalau pemalas awak tu level malas nak senyum, haa pandang je lantai!" 

So semenjak tu status aku dgn lantai ni mcm "in relationship but it's complicated". Dan aku tak kenal muka orang.

So masa study week final IB tu aku kan mencari ketenangan (opps juga aircond atau kipas baru) dekat surau. So masa weekend byk parents datang. Bila nak solat asar tu, orang sebelah aku ni ada handbag depan dia. Aku pun jeling sikit "hm muka tak familiar pun, ni mesti mak student ni" so aku ada mcm awareness utk menjadi sopan serta merta (bukan sebab mengharap ini bakal mak mentua, aku mmg sopan sejak azali)

So lepas solat tu, aku salam orang sebelah and cakap "sorry makcik, minta maaf kalau ada dosa. Doakan saya nak exam". Tapi reaction orang sebelah aku tu sangat tak memberansangkan. Tak motherly langsung, muka mcm nak cari gaduh. Bagi lah feedback baik sikit "ye makcik doakan", paling busuk pun angguk ke........

Lepastu aku salam orang kanan aku, Iman Shiraz. Aku pun bisik dekat dia "weh makcik sebelah ni mak orang kan" terngangaa mulut iman tu yang buat aku ternganga jugak lepastu dedua ternganga. "Weh student laaaah!!! Batch kita!!!" "WEH AKU INGAT MAK ORANG, AKU DAH SALAM DIA PANGGIL MAKCIK LAGI"

No wonder lah orang sebelah aku mcm nak tanam aku hidup hidup. Nasib lepas solat so keimanan itu masih utuh ya. Sejak daripada haritu aku rasa hari-hari aku nampak budak sebelah aku tu kat kolej. Thanks to my selective short-term memory.


Jangan tanya kenapa lol


Aku pun mcm stok stok tak sedar diri jugak. Contohnya dah tahu rabun tapi taknak jugak pakai cermin mata. Nak jugak acah ala ala mata berjiwa carrot. 

So tadi paklong datang rumah beraya. Out of all pakciks, paklong is the most respected one. He's not your typical pakcik yang boleh bergurau hu-haaaaa, belanja lawak hambar satu dua ke sbb kita betul betul respect dia (plus he was ketua imam masjid so sure taknak hu-haaaaa depan dia iolls terus duduk bersimpuh pui) 

Tapi sebab aku kabut sangat bersiap nak beraya lepas duk dengar angah bebel aku lambat siap, aku tak pakai spec tapi aku keluar dengan yakinnya sambil tangan terdepa & muka ke langit (ala ala elsa frozen dalam chorus lagu let it go) berjalan ke arah paklong "DAH SIAAAAAAAAPPPPP" But again, the reaction sangat tak memuaskan. Dia ada sense of krik krik 2 seconds after that. Aku ingatkan ayah therefore I expect something like "cantiknya anak ayah" or "tolonglah bedak muka tu" 

Tapi it ended up, paklong tengok aku. Aku tengok paklong. Aku tak pakai spec so aku still tak perasan tu paklong sampai paklong keluarkan suara "hah dah siap dah nak beraya?" LAIN NYA SUARA AYAAAAAAH!!! Terus aku "YAALLAH PAKLONG KE HAHAHAHAHA DAH LAMA KE SAMPAI"

Dan aku berhuhuhuuu berlari ke dapur, menjerit malunyAAAAAAA


  Happy 59th birthday to our all-time protective Ayah! Maybe i bring secondhand embarrassment to you most of the time but you contribute half of them. You are the best  




No comments:

Post a Comment